Isnin, 21 Mac 2011

Usaha Memupuk Semangat Kejiranan

Sedarkah anda semangat kejiranan semakin kurang diamalkan oleh masyarakat kini. Kita dapat melihat ini berlaku terutamanya penduduk di bandar. Masyarakat bersikap "Seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing" kerana mereka lebih mementingkan diri sendiri berbanding semangat kejiranan. Oleh hal yang demikian, usaha-usaha untuk memupuk semangat ini dalam kalangan masyarakat Malaysia harus dilaksanakan dengan segera.

      Amalan bergotong-royong antara langkah yang dapat diambil bagi menyemarakkan semangat kejiranan ini. Penduduk setempat perlu bekerjasama dalam membersihkan kawasan kediaman. Pepatah Melayu ada menyebutkan bahawa "Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing". Segala pekerjaan yang dilakukan tidak kira yang sukar dan yang ringan akan lebih mudah dilakukan dan cepat diselesaikan. Ini secara tidak lansung dapat memupuk semangat perpaduan di samping mewujudkan persekitaran tempat tinggal yang bersih dan mendamaikan.

      Selain itu, amalan ziarah–menziarahi juga dapat dijadikan alat untuk menjalin semangat kejiranan. Sekiranya jiran kita mengadakan kenduri atau majlis perkahwinan, penduduk di sesebuah kawasan perumahan boleh datang berkunjung dan meramaikannya. Ini dapat memberi peluang kepada penduduk setempat untuk bertanyakan khabar dan berbual-bual mesra serta bertukar-tukar pendapat antara satu sama lain. Seandainya keadaan ini berlaku, semangat kejiranan akan lebih mudah untuk disemai kerana mereka saling mengenali dan memahami bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta.

      Amalan rumah terbuka juga mampu memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat. Rumah terbuka lazimnya diadakan pada hari-hari perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Hari Deepavali, dan Hari Krismas. Jiran-jiran yang berhampiran boleh membantu dalam membuat persediaan. Dengan ini, permuafakatan dapat dibentuk kerana penduduk kampung itu beramah-mesra dengan makan bersama-sama tidak kira bangsa atau pun agama kerana bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.

      Kesimpulannya, semangat kejiranan dapat dipupuk sekiranya masyarakat menyedari kepentingannya. Slogan “Jiran Sepakat Membawa Berkat” haruslah dipraktikkan dalam diri masing-masing. Seandainya diamalkan, barulah masyarakat setempat dapat hidup dengan aman dan harmoni.


Hasil Karangan oleh
SANDRA THOMAS
5 Smart A Sains 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komentar anda.

Catat Ulasan